És bo carregar el cotxe elèctric cada dia?

vista d'un carregador endollat a un vehicle elèctric

Gairebé sense adonar-nos-en, el cotxe elèctric s’està apoderant de les nostres ciutats i carreteres, començant a formar part de les nostres vides. Amb la seva adopció creixent és natural que sorgeixin dubtes sobre la vida útil del seu centre d’energia, que és la bateria.

Cal carregar el cotxe elèctric cada dia?

Resumint molt la resposta, diríem que no cal carregar-ho cada dia si l’usuari no ho necessita. L’ideal és adaptar la recàrrega al ritme d’ús i optar per mètodes que preservin la bateria a llarg termini.

Si es fan recorreguts curts i la bateria encara conserva un nivell suficient de càrrega, no és imprescindible endollar-lo cada nit, espaiant així les diferents recàrregues. És recomanable evitar càrregues innecessàries per reduir el desgast de la bateria.

En cas que el trajecte habitual sigui llarg i s’esgoti gran part de la bateria diàriament, és convenient recarregar per evitar imprevistos. Coneix més sobre els modes de càrrega.

Quan afecta la freqüència de càrrega a la vida útil de la bateria?

Les bateries tenen un nombre limitat de cicles de càrrega a causa de la tecnologia i la química. Cada cicle complet contribueix al desgast natural de la bateria, cosa que amb el temps en redueix la capacitat. Carregar cada dia fins al 100% quan no cal accelerar aquest procés. A més de les càrregues freqüents.

Un altre factor important per a la vida de les bateries és la velocitat de recàrrega, ja que la càrrega ràpida (DC) freqüent també pot generar estrès tèrmic a la bateria, afectant la seva durabilitat. La càrrega lenta (AC) és més suau i recomanable per a ús diari.

Finalment, cal tenir en compte la temperatura de l’entorn, pel fet que la calor i el fred extrems acceleren la degradació de la bateria. Si carregues amb molta freqüència en aquestes condicions adverses, la bateria patirà més.

Millors pràctiques per carregar un cotxe elèctric de forma eficient

Per aconseguir una càrrega de cotxe elèctric de forma eficient i maximitzar la vida útil de la bateria, és recomanable seguir les pràctiques següents:

  1. Càrrega lenta sempre que sigui possible. És més eficient i menys agressiva per a la bateria, ja que les càrregues ràpides generen més calor i poden deteriorar la bateria més ràpidament.
  2. Evita la càrrega completa del cotxe elèctric, en la mesura que sigui possible mantenint el nivell de càrrega entre el 20% i el 80% Les bateries NMC pateixen més si es carreguen constantment al 100%.
  3. No deixar la bateria completament descarregada i evitar que baixi del 10-20% per reduir l’estrès a les cel·les.
  4. Evita carregar en temperatures extremes: el fred extrem alenteix la càrrega i la calor excessiva accelera la degradació.
  5. Utilitzar la programació de càrrega i aprofitar tarifes elèctriques reduïdes o en hores vall. Reduïm l’impacte a la xarxa elèctrica i estalviem diners.
  6. Fer servir la regeneració de frenada en la conducció redueix la necessitat de recarregar tan sovint.

Quin és el nivell de càrrega ideal per a un cotxe elèctric?

Depèn del tipus de química que utilitza la bateria, però l’ideal és mantenir-la entre un 20% i un 80% de càrrega. Alguns cotxes permeten ajustar aquests límits de càrrega per evitar que la bateria es carregui o descarregui al complet.

L’ideal és carregar-lo al 100% només quan necessitis l’autonomia completa, com en viatges llargs.

Mites i realitats sobrecarregar el cotxe elèctric cada dia

Hi ha moltes creences sobre la càrrega de cotxes elèctrics que no sempre són certes. A continuació deixem alguns mites i realitats amb què aclarir dubtes i evitar mals hàbits que puguin afectar la bateria.

  • Cal carregar el cotxe elèctric cada dia. És un mite, si la teva autonomia és suficient per a diversos dies d’ús, és millor espaiar les càrregues i evitar un desgast innecessari de la bateria.
  • Carregar al 100% sempre és millor. No és cert, ja que és preferible mantenir la càrrega entre el 20% i el 80%, especialment si la bateria és tipus NMC (Níquel-Manganès-Cobalt).
  • Les càrregues ràpides no afecten la bateria. No la fa malbé a l’instant, però un ús freqüent de càrrega ràpida (DC) pot accelerar la degradació a causa de la calor generada.
  • La bateria perd molta capacitat en poc temps. És fals, ja que amb un ús adequat la degradació serà gradual. Els fabricants ofereixen garanties de diversos anys per a la bateria.
  • És igual a quina temperatura es carregui el cotxe. No és cert, perquè les temperatures extremes afecten la bateria: el fred alenteix la càrrega i redueix l’autonomia, mentre que la calor extrema degrada la bateria

Informa’t i tria el teu vehicle sostenible

Si vols fer el pas cap a una mobilitat més neta i eficient, el Pla Engega és la millor oportunitat per fer-ho amb estalvi. A Becier Vehicles, disposem d’un ampli catàleg de vehicles sostenibles i et guiem durant tot el procés.

Vine a veure’ns o contacta amb nosaltres per conèixer els models disponibles i calcular quina ajuda pots rebre.